دانشجوی کارشناسی ارشد بیماری شناسی گیاهی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
چکیده
در سالهای اخیر و با افزایش شیب قیمت خدمات درمانی و پزشکی، رویکرد مردم به استفاده از موادی که ادعا میشود خاصیت دارویی داشته و در طب سنتی استفاده میشود فزونی داشته و تجاریسازی و عرضهی این قبیل محصولات در انواع مختلف مانند عرق و عصاره، دمنوش، جوشانده، پودر و ... رونق یافته است. در طول این سالها و در هر دورهی محدود، تبوتاب تبلیغ و استفاده از یک محصول به راه افتاده و عرضهکنندگان از این طریق درآمدهای بالا و قابلتوجهی به دست آوردند. مثلاً با شروع پخش سریالهای مربوط به جنوب شرق آسیا و اقبال از سوی بینندگان، گسترش آشنایی مردم با این فرهنگ آغاز گشت و در آن زمان، گیاه جنسینگ موردتوجه قرار گرفت. با شروع رونق فروش این گیاه، تبلیغات پر زرقوبرق این محصول در همهجا به چشم میخورد که گاه تا حد اغراقآمیزی پیش میرفت. این روزها با افزایش دسترسی مردم به شبکههای اجتماعی و تأثیرگذاری این فضا بر آحاد مردم، فعالان اقتصادی در این زمینه محصول دیگری را هدف تبلیغ وسیع قراردادند که میتوان تبلیغات آن را بزرگترین و گستردهترین تبلیغات در این شاخه دانست. قارچ گانودرما و محصولات مکمل آن مثل قهوهی گانودرما، قرص، شربت و عصارهی آن بهطور معجزهآسایی بهعنوان نجاتدهنده و منجی بشر در برابر بسیاری اختلالات و بیماریها معرفی میگردد؛ اما قارچ گانودرما چیست و این ادعاها تا چه حد واقعی است؟