گانودرما؛ معجزه‏ای برای خریدار یا فروشنده؟

نوع مقاله : پرونده ویژه

نویسنده

دانشجوی کارشناسی ارشد بیماری شناسی گیاهی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران

چکیده

در سال‏های اخیر و با افزایش شیب قیمت خدمات درمانی و پزشکی، رویکرد مردم به استفاده از موادی که ادعا می‏شود خاصیت دارویی داشته و در طب سنتی استفاده می‏شود فزونی داشته و تجاری‏سازی و عرضه‏ی این قبیل محصولات در انواع مختلف مانند عرق و عصاره، دم‌نوش، جوشانده، پودر و ... رونق یافته است. در طول این سال‌ها و در هر دوره‏ی محدود، تب‌وتاب تبلیغ و استفاده از یک محصول به راه افتاده و عرضه‌کنندگان از این طریق درآمدهای بالا و قابل‌توجهی به دست آوردند. مثلاً با شروع پخش سریال‌های مربوط به جنوب شرق آسیا و اقبال از سوی بینندگان، گسترش آشنایی مردم با این فرهنگ آغاز گشت و در آن زمان، گیاه جنسینگ موردتوجه قرار گرفت. با شروع رونق فروش این گیاه، تبلیغات پر زرق‌وبرق این محصول در همه‌جا به چشم می‏خورد که گاه تا حد اغراق‌آمیزی پیش می‏رفت. این روزها با افزایش دسترسی مردم به شبکه‏های اجتماعی و تأثیرگذاری این فضا بر آحاد مردم، فعالان اقتصادی در این زمینه محصول دیگری را هدف تبلیغ وسیع قراردادند که می‏توان تبلیغات آن را بزرگ‌ترین و گسترده‏ترین تبلیغات در این شاخه دانست. قارچ گانودرما و محصولات مکمل آن مثل قهوه‏ی گانودرما، قرص، شربت و عصاره‏ی آن به‌طور معجزه‏آسایی به‌عنوان نجات‏دهنده و منجی بشر در برابر بسیاری اختلالات و بیماری‏ها معرفی می‏گردد؛ اما قارچ گانودرما چیست و این ادعاها تا چه حد واقعی است؟